11 Tips på saker man som mammaledig kan göra

Jag tänke dela med mig av en lista på lite tips & ideer som man kan göra när man är mammaledig och kanske även sitter i frivillig eller icke frivillig karantän iom corona...Livet är väldigt enformigt nu känner jag och helt ärlig så börjar jag må skit över det.. Där av tänkte jag dela med mig av dessa tips som jag brukar göra när tiden går extra långsamt. Fattar att alla inte har denna möjligheten att göra allt, vet att livet med en bebis är väldigt tufft stundtals. Men då rekommenderar jag er att kolla punkt 7 ;)
 

 
 
1. Hitta en serie du vill se. Jag började se "Working moms" på Netflix. Herre min hjälp så rolig den var. Recomend! Även dokumentärer och filmer finns ju. Har sett lite olika dokumentäret på bl.a SVT. Man får klicka runt. Rekommendera Din hjärna på SVT play. 
 
2. Kolla vloggar på youtube. Mina favoriter är Helen Torsgården, Bianca Ingrosso & Margaux Dietz
  2.1 Lyssna på poddar. Jag ÄLSKAR "Mera kaffe tack" och även "momsplaining". 
 
3. Kör en snabb hemmaträning typ medan bebis sover eller ligger i babygymmet. Jag brukar ibland köra Sandra Fribergs 20 minuters hemmaträningspass. SÅ ROLIGA! Köp hem ett gäng minibands (jag har dessa) och träna med dom. 
 
 Detta passet älskar jag!
 
 
4. Gå på öppna förskola/kyrkansbarntimme ( både för bebis skull men även för din, man blir knäpp utan vuxenkontakt). Pga rådande situation så är allt stängt dock. Men i början av året hängde vi på öppna förskolan iprincip varje vecka. Alternativt kan man söka upp barnsånger på youtube och sjunga med tillsammans med dom. Även enkel babyrytmik finns på youtube som man kan inspireras av. 
 
 
 
5. Baka. Jag älskar att baka kanelbullar för att kunna frysa in till diverse fikor. Även chokladmuffins är enkelt att slänga ihopa när tid finns.
 
 
 
6. Sy kläder. Jag fick en sy maskin i present efter Lowe kom. Och nu har jag blivit smått besatt av att sy. Jag har en Singer Simpel, finns bl.a HÄR . Du kan fynda riktigt billiga stuvbitar i sybutikerna och en trådrulle räcker väldigt länge. Gratis mönster kan man hitta med hjälp av lite googling, eller i sygrupper på Facebook för en billig peng. Så det behöver inte bli så himla dyrt.
 
 
 
 
 
7. Ät choklad och skyll på att du ammar ;) (annars ät det ändå, det är gott!) ) 
 
 
 
8. Fixa i trädgården/på balkongen. Jag har planteras om en massa växter som jag fått, och även försått några blommor som förhoppningsvis ska planteras ut i trädgården.  
 Denna spalje byggde vi sommaren 2018. Det växer en superfin Clematis på den nu.
 
 
 
9. Rensa! Jag tog tag i min garderob för någon månad sen och rensade ut massor med kläder. Både gamla, slitna, för små och för stora. Sälj på loppis eller skänk dom.
 
10. Starta en blogg och skriv av dig. Lägg upp massa fina bilder på din bebis och vad ni hittar på med under dagarna. Detta är min favoritblogg som jag inspireras SÅ mycket av!
 
11. Träffa dina mammakompisar eller andra kompisar på en picknick ute i det fina vädret. Kör lite knyte och ta med er olika sorters fika. SÅ MYSIGT!
 
 
 
 



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0