veckans matsedel: Ugnsbakad lax i krämig sås

 
Gårkvällens middag var helt jäkla underbar vill jag lova. Jag älskar mat som sköter sig själv i ugnen, så man kan få tid till allt annat (läs: stå och slöscrolla på mobilen..haha). 
 
Receptet har jag hittar här
 
(gjorde för 4 pers, så har ändrat måtten lite när jag lagade den)

För 6 portioner

800 g laxfilé

3 dl grädde (gärna vispgrädde) 
3 dl creme fraiche
1 dl hackad färsk dill
0,5 purjolök
1 citron 
1 fiskbuljong eller salt (jag använde fiskfond istället, ca 1 msk)
1 tsk dijonsenap
Salt & peppar

Topping  :200 g skalade räkor

Kokt potatis till 4 pers

 

Gör såhär:
Värm ugnen till 200°. Tvätta och strimla purjolöken. Lägg purjolöken i botten av en ugnsform. Skär laxen i portionsbitar, ta bort skinnet, och lägg över purjolöken. Lägg räkorna ovanpå laxen. Lös upp buljongtärningen i lite hett vatten. Blanda crème fraîche, grädde, dill, senap, saften från 1 citron, buljongen, salt och peppar i en skål (jag tog lite vatten i också för att få såsen lite lösare). Riv i lite skal från citronen, få bara i det gula. Blanda såsen väl och häll det försiktigt i ugnsformen. Grädda mitt i ugnen i ca 20-30 min. Servera med sallad och kokt potatis, pasta eller ris. Smaklig spis!

 



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0