En härlig dag i Dannmark.

Den 1.e Maj åkte vi över sundet till Köpenhamn. Mamma och hennes sambo, nu man, hade fått en heldag av oss barn i bröllopspresent. 
 
Dagen startade hemma hos Emelie där vi åt en god frukost bestående av bullar, massa pålägg, kaffe och juice. Riktigt gott! Alla var slite småtrötta då det var valborg kvällen innan. Men peppen kom snart igång och vi begav oss mot tåget och Dannmark. Väl på Kastrup dog vi ett metrotåg till Christianshavn för att besöka Christiania. Vi blev guidade runt stadsdelen och fick berättat både verkliga och påhittade berättelser om detta ställe. Riktigt intressant.
Christiania är känt för att vara en standsdel uppbyggd inne i ett gammalt militärområde där det är "lagligt" att sälja och bruka droger som ex. hash. Och där människor med en alternativ stil bor. (Ni får googla för mer info)
 
Efter detta besök tog vi bussen ut till ett ställe som hete Reffen. Det är ett streetfood ställe ute vid en hamn. Helt fantastiskt god mat! Jag & Rasmus valde vars en hamburgare med pulled pork och pulled duck. Hur gott?! Vi satt länge och åt och samlade energi.
Efter en god glass var vi alla redo att ta bussen tillbaka in mot Köpenhamn för att ta oss till Nyhavn. Vi placerade oss på en restaurang som heter Fyrtøjet där alla, utom jag, tog en öl eller drink. Jag fick ta en cola ;) 
Vi satt och pratade i två timmar innan det var dags att röra sig mot restaurangen där vi skulle äta kvällens middag. Restaurangen heter Cafe Apropos, och jag valde en fantastisk god hamburgade och pommes till detta. Supergott.
 
Efter det började vi röra oss mot tåget hem till Sverige igen. Mycket trötta, lite stolt över mig själv som släpat runt min stora gravidmage i över 12 timmar, men superglada och nöjda över dagen. Väl hemma tog det inte många minuter innan jag & Rasmus sov gott. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0