När mina tankar blir till ord. Vad är hälsosamt?

Vad är hälsosamt och när anses man vara en hälsosam människa?
Detta är något jag strävat efter i flera år, och att få uppleva den känslan när man är så tillfreds med sig själv och vad man lyckats åstadkomma igenom bra mat och träning är något jag haft som mål sen 2012.

 

Man strävar efter den där ”After weightloss” bilden som aldrig tycks komma trots 10 (30) foton att jämföra med. Man ställer sig på vågen en gång i timmen för att se om vikten pendlat något, ner eller upp. Har man gått upp 0.5 kg får man panik och tänker vad var det nu man ätit för att siffrorna på skärmen skulle gå upp. Att aldrig kunna gå förbi en spegel utan att titta på sig själv i profil, dra in magen, dra upp valkarna på ryggen och suga in för att få den åtråvärda platta magen och den fina siluetten som man suktar efter. Man väger, mäter, tänker efter varje gång man tar sin tur till kylskåpen för att ta något att äta.

 

Pasta är dåligt, ät för guds skull inte mycket. Och bröd, ja vi pratar inte om det. Potatis, i klyftor är så jävla gott och gärna med cafe de paris sås till. Gärna mycket och massor med potatis. Nej usch och fy, kolhydrater är ju inget bra. Men det är ju så gott och nu tränar jag ju mycket, därför behöver jag äta. Jag tar en potatis till, för "kroppen min trenger potet" (Skam). Men salladen får ändå dominera tallriken. Sallad och grönsaker är bra och jag älskar det, ibland. 

 

Helgen kommer och sambon styr bilen mot hemmakväll, han har ju inget problem och får ångest över att ens stiga innanför dörrarna och slås av den ljuvliga doften av färskt lösgodis som tonar upp sig i långa rader och lyser i regnbågens alla färger. Hjärnan sätter direkt igång och som ett rovdjur som vittrar blod styr jag mina steg mot påsarna och slevarna. Tankarna går i huvudet, ”Ta bara 3 av varje bit”. ”Vräk inte på! Jo, vräk på för fan, godis är gott!". "Du är värd godis, du är precis som alla andra värd att få njuta utan dåligt samvete. Och dessutom ska du faktiskt träna på måndag och på Tisdag och på Onsdag och på Torsdag". Jag fundera på om jag ska slänga in ett pass till på Söndag? Kompensera för detta jag ska göra nu i kväll. Och dessutom tycker jag ju faktiskt väldigt mycket om att träna. 

 

Måndag. Matlådorna fyller kylen, noga uppmätt med kolhydrater och protein. Två potatisar i varje låda inte mer eller mindre. Är jag riktigt ambitiös så kanske väger jag potatisen också. Och riset, ja en deciliter, MAX! 

 

Veckan är bra, rutinerna finns och alla inbokade träningspass blir av. Duktig ficka. 

 

Kvällsrutinen är den samma för varje dag. Träningen är gjord, kvällsmaten som man redan innan träningen börjat planera och fått panik över för man inte riktigt vet hur mycket och vad man ska äta är i magen. Sen ska man inte äta sent på kvällen heller säger dom ju. Det vet ju alla som träna mycket, som jag. Vi slöar framför tv, datorn i knät och pekfingret scrollar igenom sida efter sida på pintrest. Bikinibilder, hur man ska äta för att bli smal, fitspo, thinspo, motivation. ”Just do it” lyser på skärmen när jag scrollar förbi den ena snygga fitnessmodellen efter den andra. ”Tänk om jag kunde ta min träning så seriöst?”. Undra om jag skulle försöka mig på att äta kvarg igen, och proteinpulver efter varje träning? Undras om det kanske hjälper mot min skeva kroppsuppfattning och tankar på att aldrig få duga som jag är?

 

 

I morgon är en ny dag, i morgon tar jag tag i det som inte blev som det skulle idag, i morgon ska jag bli en såndär hälsosam människa, i morgon ska jag se till att må bra med mig själv för jag duger precis som jag är!

 

 

 

(Skrevs av mig den 24/4-17)



Postat av: Malin

Så fint skrivet. Så klok du är! Du mer än duger, du äger ❤️

Svar: Tack Malin, du äger också. Det är viktigt att man säger det till sig själv då och då. Man behöver höra det :D <3
Kajsa Holmdahl

2017-05-06 @ 14:14:24
Postat av: Josse

Hjärtat, du är så himla grym! Du ser inte vad du har åstadkommit! Jag är så stolt över dig för du har kommit så långt sen vi lärde känna varandra. Var nöjd med den du är. Jag sitter just nu och äter godis och kollat på gymnastik tävling och ska äta pizza ikväll ångest delux.. Jag hade önskat jag hade kunnat träna med dig och haft den motivationen som krävs! Du vet var jag finns 😘

Svar: Tack Josse, det är du också!Du ska äta den där pizzan med jäkla gott samvete! Jag är satans trött på den här förbannade hälsohetsen. Varför kan man bara inte ha ett sunt tänk kring mat och träning. Att träna för att man mår bra i koppen av det och inte för att gå ner i vikt.
Att man äter pizza för det är gott och inte med tankar om att nu blir jag tjock!
Och vad är det som e så jäkla farligt med det egentligen?
Kajsa Holmdahl

2017-05-06 @ 15:29:37

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0