Det där med socker och beroende

Hej mina vänner!
Det var längesedan jag skrev något om socker här på bloggen. Och jag har tänkt på det flera gånger, men aldrig riktigt vetat vad jag ska skriva? Jag menar att sitta och gnälla över att jag inte kunde sluta äta godis var väl inte så himla peppade kanske? Nej det tycker inte jag iallafall!
Nu ska vi hitta vägar för att bromsa och komma ur detta beroendet.
 
Jag måste ju först och främst säga att min så kallade "godisgömma" i nattduksbordet varit tömt sedan i December, om vi inte räknar med en pringles förpackning i Mars, snedsteg gör vi alla. Men sen dess är den tom och när jag får tid & lust så ska jag rensa ur den helt. Det ligger nämligen en hel hög med gamla tidningar (perfekta att gömma godispapper bakom..) och annat skit som jag inte vill ha där längre. 
 
Så den är tom, och det känns verkligen sjukt bra! 
 
Kan även berätta att min bil också varit tom väldigt länge, vet dock inte hur länge? Men iallafall några månader. Något lite choklad har absolut slunkit ner i bilen, men som sagt inget jag ser som ett världproblem.
Det största framsteget jag gjort är att jag inte gömmer godis på samma sätt som jag gjort innan. Och speciellt för Rasmus då, efter som det var honom jag skämdes mest för att ha mitt beroende. Men nu är det så att de dagar  som jag köper godis så har jag det oftast framme. 
 
Ska tilläggas att jag inte äter godis på samma sätt som innan. Jag kan låta godispåsen stå några dagar utan att tvunget trycka i mig allt. Och det beror nog mycket på att de första bitarna är godast och sen är det inte gott mer..hahaha!! 
Jag får fortfarande mina infall i bland där jag känner att jag måste trycka ett snickers snabbt som fan eller att jag typ måste ha pommes nu, helst igår! På senaste tiden har det inte varit så mycket godis utan jag har mer "suktat" efter typ pommes och friterad mat.
 
 
Men iallafall, så ligger det till och jag tycker själv att jag är sjukt duktig! Måste också lägga till hur många gånger jag faktiskt säger nej till mig själv, typ när jag går i affären och så. För så pass bra känner jag mig själv att jag vet direkt när det är sockerberoendet som snackar i huvdet på mig, och jag ändras på en mikrosekund och styr kosan mot godiset, chipsen eller tar bilen mot donken (Tänk dig att du typ får en tanke om att du är törstig, och att du liksom bara måste ha något att dricka i just precis detta ögonblicket. Men att du egentligen inte är så speciellt törstig,men bara måste ha dricka ändå!). Men i 8-9 av 10 fall kan jag faktiskt säga nej till mig själv och istället gå och ta någon frukt, ett glas vatten och helt enkelt skita i det! Jag har t.om varit på väg till donken, och där någonstans på vägen har jag liksom ändrat mig och kört hem igen.
 
Måste även tillägga att jag många gånger äter för att jag har så jävla tråkigt, är glad/arg eller för att jag behöver en belöning typ om jag pluggat duktigt eller som motivation till att plugga.
Typ "jag går och köper lite godis så kommer jag automatiskt börja plugga sen". ( Kan ju tilläga att detta hände mig i går)
 
Men jag tänkte ändå dela med mig av en lista på saker som "triggar" mig. Alltså de saker som jag, när jag väl äter det, kan ha svårt för att sluta äta. Eller känner ett stort sug av att jag vill ha mer!
 
 
 
 
Det är säkerligen fler saker som jag triggas av, men som jag inte kommer på sådär på rak arm. Men dessa saker vet jag om att jag har problem med då jag kan känna att jag i huvudet suktar efter mer. Och att kroppen ibland kan skrika av frustration men även av lättnad och njutning då jag triggats och kört och köpt något. Det känns som en vinst varenda gång, tills jag ätit upp allt och mår skit efteråt.
 
Jag vet precis hur det känns och hur jag mår efter en så kallat "Binge", i svensk mun "hetsätning". Man mår skit!(Måste dock tillägga att jag INTE har kräkt upp maten någonsin, då detta är något man ofta förknippar med hetsätning!) Och humöret som man hade hade innan, om man så var ledsen eller irriterad, har inte maten/godiset påverkat ens lite. Man mår fortfarande som man gjorde innan plus lite ångest över vad man precis gjort. 
Och det kan jag säga, att den ångesten man känner efteråt, då man känner sig så fruktansvärt äcklig, hemsk och i vissa fall riktigt tjock. Den vill jag inte uppleva mer! 
 
Men som sagt detta är något jag jobbar med varje dag, en timme i taget. Men jag har även börjat jobba med mig själv och hur jag ser på mig själv, min kropp och mitt eget värde. Men det är något jag kan skriva om i ett annat inlägg. Jag måste dock bara tillägga att jag tycker om mig själv och min kropp så mycket mer nu än vad jag gjorde för 6 månader sen. 
 
Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa.
Och kämpa på allihopa.
Puss♥



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0