Svar på frågor om min utbildning

Hej, jag fick en kommentar om jag kunde skriva ett inlägg om hur det är att plugga till förskollärare. Så jag tänkte skriva några punkter och svara ut efter dessa.
Hoppas Du som skrev kommentaren blir nöjd, och kanske att någon annan också tycker det är intressant :)
 
Puss ♥

 
Är utbildningen svår?
Jag känner väl att allt är relativt. Det är ju inte som att läsa på gymnasiet och man har verkligen mer eget ansvar. Sen känner väl jag att hur svår utbildningen blir hänger lite på hur mycket man själv satsar. Satsar du på att få VG i alla inlämningar och fullpott på tentan, ja då är det svårt. Men känner du att du bara vill bli godkänd i kurserna och verkligen bara skriva det du ska, då är det inte så svårt. Men som sagt allt är relativt.
 
Hur mycket måste man läsa & är kurslitteraturen dyr?
Ja, kurslitteraturen kan vara fruktansvärt dyr, speciellt till dom kurser som du måste ha alla böckerna till..Men oftast finns det ett ex antal böcker att låna i biblioteket på skolan och det finns sidor på ex. Facebook som säljer billig kurslitteratur. 
Och jag ska väl inte säga att jag spenderar de 40 timmar i veckan som man ska lägga på plugget. Jag skulle nog vilja säga att jag läser max 10-15 timmar/veckan, och då snackar vi verkligen max! (Sen läser jag himla långsamt också..men iallafall ).
 
Hur kan en dag se ut på högskolan?
Oftast går jag i mellan 3-4 dagar i skolan, i bland mindre, i bland mer. Ibland kan vi börja klockan 10, har en föreläsning i 2 timmar och sen slutar vi för dagen. En annan jag kan börja redan klockan åtta på morgonen och gå till 3-4. Det är verkligen olika från vecka till vecka. Så man kan aldrig vara säker på hur veckorna ser ut innan man fått sitt schema.
 
Läser man matematik på förskollärarutbildningen, och har man tenta i detta?
Jepp, man läser matte på utbildningen. Den kursen är rätt så stor, 15 hp, iallafall på min skola. Och ja vi hade en salstenta under denna kursen, men har man pluggat så är den inte svår. Men, lärarna ger alltid ut gamla tentor man kan plugga på, och lyd ett råd från mig, gör det!! Men som sagt, inget är svårt om man pluggat till det, och jag pluggade som en tok..och klarade det (tjohoo).
 
Hur mycket csn får man i månaden?
Jag har ju både lånedelen och bidragsdelen så jag får ut 9949:- varje månad, dessa ska ju senare betalas tillbaka när man gått klart utbilningen.
 
Är det lätt att få vänner under skoltiden?
Alltså ja, är man bara öppen och trevlig och liksom inte går iväg från alla utan verkligen tar sig tid att stanna och snacka med folk så kommer man hitta vänner. Sen har man så många grupparbeten tillsammans i klassen, så man hittar alltid någon man klickar med :D
 
Hur är det att jobba som förskollärare?
Detta är supersvårt för mig att svara på då jag, innan jag började plugga, bara hade praoat på en förskola i två veckor när jag gick i åttan..hehe. Men sen har jag varit ute en månad på praktik förra året. Och det jag kan säga just nu är att det är ett väldigt spännande jobb! Man vet liksom aldrig vad som ska hända, eller vad barnen kommer säga eller göra. Jag kan också säga att jag inte en enda gång under min praktik gick hem och var ledsen, mådde dåligt eller kände det som att jag inte gjort någon nytta. Hamnar man bara med bra kollegor som verkligen brinner för yrket och barnen då är jobbet verkligen helt underbart!! :D
 
Vad är ingångslönen för en förskollärare, och vad ska man begära?
Alltså ingen aning?! Jag är själv helt ny på detta med att löneförhandla och fasar väl lite för den dagen när jag ska begära min lön..Men, jag har iallafall hört att man inte ska begära under 25 000 innan skatt. Mycket mer än så kan jag inte säga om detta. Sen är det olika löner för alla kommuner.
 
Jag gillar att jobba med barn, är det värt att utbilda sig?
JA!!! Gud ja ja ja!! En utbildning kan ingen ta i från dig. Så jag säger bara tveka inte! Känner du att du vill jobba med barn så plugga. Det är 3,5 år av ditt liv, som sen kommer ge dig ett roligt och spännande yrke. Just go for it! 
(Ett plus är ju att du tjänar några tusenlappar mer än om du inte utbildar dig..im just saying.. ;)  )
 
 
 
Så ja detta var väl vad jag kunde svara på, hoppas verkligen att du fick svar på dina frågor :)
 
 
 


Postat av: Linnea

Åh, tack för dina svar!! :) Men du kan inte svara på HUR svår matten är? Har du exempel på uppgifter? För att kunna döka utbildningen behöver man ju bara ha läst matte A, så det är ju kondtigt om matten är svårare än den :o Beskriv gärna hur det var när du var ute på praktik. Hur en vanlig dag för dig såg ut då :) Du kan svara på kommentaren istället för att skriva i inlägget :) Kram!

Svar: Alltså när det gäller matten så ska du exempelvis förklara hur du kan utforska mätning i en aktivitet, och beskriva hur man från in area och sånna saker. Det är alltså INTE som vanlig gymnasiematte, där man räknar + - x , utan detta är pedagogisk matte, alltså man lär sig HUR man lär ut matte.
Dom går igenom allt så himla tydligt så man kommer förstå. Men matten kommer inte förens termin 3, så det är mycket annat man ska ta sig igenom innan. Matten är bara en kurs och du läser 7 terminer, så jag tror inte man ska oroa sig i onödan.
Som jag skrev så klarar man tentan och allt annat om man läst böckerna och hänger med.

En vanlig dag på min förskola var att jag började kl 8, åt frukost med barnen, fri lek till kl 10, samling/fruktstund, rast 15 min, ut med barnen mellan 11-11:45, in O äta lunch, natta de små barnen, rast igen, ta upp barnen kring 2, leka igen, äta mellis och sen leka tills jag slutade.
När man är på praktik så ska man mest bara studera hur pedagogerna gör, alltså får man inte göra såå mycket. Visst man får uppgifter av läraren och så, och man kan så klart bli ombed av fsk-läraren att göra något ute på förskolan också.
Vi får även skriva loggbok under praktiken, där vi skriver vad som hänt, hur vi upplevde det, hur vi reagerade ect.

Hoppas detta duger som svar.
Kram
Kajsa Holmdahl

2016-02-18 @ 07:54:08

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0